Fortsätt till huvudinnehåll

Mönstret Del # 3: Den Smala Pyramiden

Sist, berättade jag om den breda pyramiden. Den människan eller det sättet att nå mål som övervärderar förutsättningar och undervärderar resultat.

Dagens ämne är den smala pyramiden: den människan som endast bryr sig om resultat, oavsett hur han/hon får de. Jag kallar de här människorna för "just do it'ers". De här människorna lyder inte lika mycket som de breda pyramiderna men är knappast bättre. De står, till stor del, för hela världens stora problem. Anledningen att de ligger bättre till än de breda pyramiderna är att de gör någonting medan de breda gör ingenting. Generellt sett så är det mer framgångsrikt att göra någonting om det enda andra valet är att göra ingenting, oavsett hur dåligt.

De smala pyramiderna går direkt till mål, utan att tänka på hur de har nått sitt mål.



EX:

När den här människan ska springa en maraton, tränar inte han/hon, utan springer för första gången själva maran. Det händer varje år.

När han eller hon ska skaffa energi för sitt stad bryr de sig inte om miljön, utan tar den metoden som är enklast och vinner mest energi.

Den här människan kan upplevas som en bully och går alltid snabbare fram än vad andra är beredda på(och de själva).

Den här människan har problem med hållbarhet. De klättrar upp till peaken, men ramlar ofta av och gör illa sig själv eller någon annan. Deras enda fokus är att "få det gjort".

När den här människan ska börja träna på gymmet börjar de alltid med en svår lyft: olympliska lyft eller styrkelyft-aldrig en stöd moment.

Egentligen är det den här människan som de flesta människor är arga på. De skapar synliga problem. Han/hon upplevs ofta som väldigt kapabel men sen blir det de försöker göra inte lika bra som man hade tänkt, eller bra överhuvudtaget. På det stora hela är de breda pyramiderna ett större problem än vad de smala är, men resultaten av de smala pyramidernas agerande är ofta mer intensivt negativt, som jag brukar säga.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cook your biceps!

A lot of my guys have arm issues and I am sure it is the same for a lot of trainers. Biceps work is fun to do and, contrary to what a lot of modern day trainers still believe, direct bicep work is necessary. It used to be that people would let their clients' heavy back work take care of their biceps as well, but I have only found that to be a failure in all of my clients, maybe because of the first major point I make in this article(see below). For us drug free, health focused trainers, it is important to have as much information as possible at our disposal so we can get whatever edge we can. So, without further ado: let's cook the biceps!

The area of the body that you think of as the biceps, the front of the upper arm, has three main functions. The issue is that the primary function of the biceps might not be what you think it is. Upon researching for this article, I learned that there is a considerable amount of disagreement on the subject of whether or not the biceps primar…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

The Perfect Butt

This subject contains within it one of my pet peeves: people searching endlessly for the right exercise to build their butts.

The glutes are the biggest muscle group in the body and absolutely critical to your well being. If it is hard to find an exercise that really works yours, then something is wrong, unfortunately. That'd be like someone having a hard time finding an exercise that works their heart or something. It just shouldn't be that difficult. It happens to be the case for a lot of people out there though, and it just so happens that it is an easily resolvable issue for most of them. 

This brings me to my first point: make all of your leg exercises more glute dominant by plugging of some of your energy leaks.
I feel compelled to inform you that the primary reason the glutes are not developed in most people is because of inactivation which is the result of core instability and recipricol inhibition, which is when a muscle group is recieving less signal from the brain and…