Fortsätt till huvudinnehåll

Mönstret Del # 2: Den breda pyramiden

Det finns en hierarki. Det finns ett sätt att leva och nå mål som är bäst, en som är näst bäst, och en som är sämst. Idag ska jag introducera det sättet som är sämst: den breda pyramiden.

Sist, nämnde jag att den breda pyramiden är en person och ett sätt att nå mål som använder mer stöd än vad som behövs...och blir ofta fast i att bygga mer och mer stöd, utan att nå resultat.

Ex:

PTs som slutar aldrig träna stabilitet: de får mycket potential för resultat med sina kunder, men aldrig någon resultat.

Ett korthus gjord med en kortlek, 48 kort till basen och 4 kvar till mitten delen och peaken.

En människa som ska springa en maraton som skaffar sig ett bra kost program(Bra!), en coach(Bra!), nya skor(börjar bli dåligt), nya kläder(dåligt), och konsulterar sina känslor vartenda gång innan han/hon ska springa för att se om de är psykiskt redo(väldigt dåligt).

När någon bakar en paj och köper endast ekologiska och närodlade, men fel ingredienser.

Människor som bryr sig väldigt mycket om jämställdhet och rättvisa men inte om persistence och produktivitet.

De här människorna är oftast intellektuella och stolta över det. Jag kallar de för "Do nothings." De har ofta mycket bra poäng, men inte alltid lämpliga och sällan nödvändiga i situationen. Deras nyckelord är "förutsättningar," och värderar högt att förstå hur man gör någonting och vad som krävs för att göra det, men inte att göra det. De har en stark tendens att försöka läsa sig fram i livet: ett sätt att lyckas som faktiskt inte fungerar(även välutbildade behöver göra någonting för att lyckas).

Även de människorna med hälften så mycket intellekt men dubbel så mycket gå i sig, som är också faktiskt direkt ansvariga över hela världens största problem, får faktiskt en aning mer gjort än de breda pyramiderna och är en aning lyckligare(se bilden) över tid-fast än de har skapat en massa problem. Generellt sett, att göra någonting är bättre än att göra ingenting.



Problemet med det här sättet att nå mål och de här människorna är att det tar för mycket tid att läsa sig fram till kunskap och förutsättningar är bara det. Får man en god paj med de rätta och bra ingredienser med ugnen satt på rätt temperatur och timern inställd på rätt tid? Svaret på det är nej. Jag hoppas att ni ser det.

Det du ser framför dig just nu i ett enda ögonblick skulle kunna ta upp flera kapitel av en bok att beskriva, och om man verkligen beskrev det lika detaljerat som alla dina sinnen upplever skulle det kunna ta en hel bok. Praktiskt talat, har man förmodligen inte tillräckligt med tid i ett liv att läsa sig fram till den kunskapen man behöver för att vara lycklig och produktiv.

Att göra själva grejen, även fel, är ofta mer utvecklande än det som man gör för att jobba upp ditt, även om det inte är endast att läsa.

Ex: Att utföra en benböj(fel) ger en mer än vad att göra glute bridges, raka marklyft och utfall gör. De saker är nödvändiga men om man behövde välja endast en eller den andra, väljer en smart människa själva benböjen.

Sist, resultat är någonting vi behöver. Process mål är väldigt bra och en smart människa väljer både process och resultat mål, men att endast ha process mål är hur man bygger potential, mår dåligt och inte lyckas.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…