Fortsätt till huvudinnehåll

Mönster del # 4: The Perfect Pyramid

I min omogen förståelse av den här fenomenen associerade jag de olika mönstren med Svenskar och Amerikaner. Jag fattar nu att både de breda och spetsiga pyramiderna finns i både länder, men att varsin land lutar mer åt ett hål eller den andra. Jag ansåg att Svenskar var de breda pyramiderna och Amerikaner var de smala. Jag såg ner på det breda sättet att ta sig fram: att endast bry sig om förutsättningar. Nu, som ni förhoppningsvis förstår, ser jag att både två har det tufft i livet och det finns bara en typ som egentligen lyckas i livet.

Jag märkte ett tredje mönster....ett betydligt bättre mönster. Det enda som människor kommer trivas med. Jag märkte Svenskar som hade verkligen lyckats i livet genom att behålla sina "svenska" egenskaper men också ta till sig några av de spetsiga Amerikanska. Och sedan det motsatta: Amerikaner som hade verkligen lyckats med livet som hade tagit till sig några av de bredare "Svenska" egenskaper.

De här människorna eller det här sättet att ta sig fram i livet kallar jag för "den perfekta pyramiden": människor som bryr sig om förutsättningar, arbete och resultat, inte endast förutsättningar eller resultat, tex.




Finns det ett sätt att ta sig fram i livet som fungerar bättre än andra? Finns det saker att fokusera på som har mer potential att hjälpa dig lyckas i livet än andra? Tex: har hälsosam mat och utbildning mer potential att ta dig fram i livet än alkohol och ignorans? Efter många samtal med mina kunder har jag fattat att det finns ett sätt att leva livet som fungerar bättre än andra. Det finns en sann väg att gå...kanske fler men alla är ungefär samma och det finns inte oändliga olika sätt.

Den perfekta pyramiden är ett sätt att ta sig fram som inkluderar förutsättningar, arbete och resultat. Det går fram vid lagom takt och tar aldrig slut. Det är både hållbart och produktivt. Det är kärleksfullt och gräns dragande. Det är roligt och disciplinerad. Det är snäll och tuff. Det är inte besatt utav någonting, utan det är balanserad. Sist, men inte minst så det är väldigt väl betett och icke negativ...på något sätt. De perfekta pyramiderna har alla en exemplariskt code of conduct.

Jag kommer ge några exempel nu som jag har använt förut:

1. Att springa en maraton: Den perfekta pyramiden skaffar sig en bra program och följer det, äter sunt och gör sitt absolut yttersta när dagen kommer. Det är allt. De ger inte sina känslor för mycket plats, de tränar när det är dags och de gottgör allt vad de kanske missar med hårda tag och riktiga försök när dagen kommer...och de lyckas.

2. Att baka en paj: Den perfekta pyramiden köper alla de rätta ingredienserna, ekologiskt om det går men även inte om det inte går, kollar på instruktionerna, sätter ugnen på rätt temperatur innan hon börjar och vet hur länge pajen behöver vara i ugnen. Sedan får hon allting gjort.

3. Att träna en kropp: De perfekta pyramiderna tänker på stabilitet, styrka och power och tänker på progression. De ser till att ha en bas, en mitten del och peak och de ser till att lägga vikt på stången. De breda tränar lätt och stabiliserar hela tiden utan att få någon resultat alls. De spetsiga tränar tungt från början och försöker få alla sina resultat på en och samma gång.

Är det ok om jag ställer er några frågor? Är ni rädda att ni kommer behöva vara för disciplinerade? Är ni rädda att ni inte kan? Tiden spelar lite roll, ni rör er alltid fram mot den perfekta pyramiden. Ni gör det nu.

Sist, är ni rädda att livet kommer vara tråkigt? De perfekta pyramiderna lever de mest spännande liv av någon annan i hela samhället. De har många vänner, de tar tag i konflikter och de får resultat...they are the movers and the shakers.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…