Summa sidvisningar

söndag 26 juli 2015

Icke-Optimal Mat


Jag försöker alltid ha någonting tillgänglig och förberedd att äta. Om jag inte har det, har jag ett par "go to" saker som jag kan alltid äta.

Jag gör alla mina lunchar för veckan på söndagar. Frukostar och middagar förbereder jag "on the fly." Därför ar det viktigt att ha hälsosam mat i kylskåpet.

Dagens inlägg kommer handla icke-optimal mat. Mat som du handlar när du är ute, mat som du gör när du inte har mycket tid.

Generellt sätt så är befolkningen för ohälsosam. Jag vet att alla hatar hetsen just nu, men den finns för en anledning. Fikakulturen och den "ta det lugnt" mindsettet som finns hos många av oss har gjort det så att många äter vitsocker ofta, dricker alkohol ofta, röker iband och motionärer väldigt sällan. Well...det leder till problem. Det är inte hetsen som skapar de problemen, det kan jag lätt säga.

Jag har flera kunder som kommer in dock och är ganska oroliga för saker de inte behöver vara och tror att man behöver vara väldigt sträng för att vara hälsosam. Bara för att vara hälsosam och ha en normal vikt(inte för att se speciellt tränad ut) behöver man endast vara aktiv och hålla sig ifrån ett par saker överhuvudtaget. För de flesta, är en hälsosam tillstånd det som är naturligast till de. Det kräver bara regelbunden motion och vanlig kost. Att vara i det tillståndet som dagens samhälle är i krävs arbete.

Det som är viktigt för de allra flesta är att de städar upp sin kost. Jag har tyvärr ganska många människor som äter kakor och bageriprodukter 3ggr i veckan som är rädda att äta frukt istället: "Men är inte frukt jättedåligt? Är inte frukt socker jättedåligt?"

Nej mina vänner, inga någonsin blivit tjock av att äta frukt. Det kanske har gjort en dålig situation sämre, men det har aldrig skapat en dålig situation i första början. Först bry dig om kakor och bageriprodukter, sedan kan vi börja snacka frukt och kolhydrat minskning.

Du kan alltid äta så mycket frukt du vill nästan om resten av din kost inte är fylld med processade kolhydrater och hög fett.

Jag köper alltid två typer av ris. Klart jag föredrar fullkorn, men om jag inte har tid kommer inte vit döda mig, speciellt om jag har grönsaker med för att minska det totala Glycemic Load, som det kallas för.



Lax. Hur lätt som helst att äta "on the go." Köp en hundra gram paket från vilken mataffär som helst och ät vart som helst. Köp alltid kallrökt och inte gravad(det är sockrad).


Jag har alltid en grönsaks ersättning både hemma och på jobbet. Väldigt viktig. Vår grönsaksnivå är ganska långt ifrån där det behöver vara. Blanda det med en flaska rå saft(igen, jag är inte rädd även för fukt jus med tanken på hur resten av min kost ser ut) och jag har en ganska bra "pick me up" när jag kör en kund:




Jag var på en middag nyligen och de frågade vad de var som var viktigast mat mässigt och för den vanliga människan är det att få ner konsummationen av det totala skräpet. Max 1 dag i veckan, men 1 dag varannan vecka är snarare mitt råd. Ingenting skräpigt på de andra dagarna. Det lämnar er med bokstavligen all mat som ni älskar. Allt vad ni vill ha, nästan i vilka mängder ni vill ha.

Det enda som behöver för att inte äta skräp är att ni äter ungefär så mycket annat mat som ni behöver.

Jag äter i princip aldrig vit socker(medvetet), vit bröd, pasta....osv och använder knappast ett gram av disciplin för att inte göra det. Varför, för att jag har kvar allt annat som ändå tycker mer om: kött, grönsaker, frukt, potatis, ris, allt möjligt. Jag är lite strängare med de andra matreglerna, men det kan vi ta en annan gång. Först ät normal.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar