Fortsätt till huvudinnehåll

Icke-Optimal Mat


Jag försöker alltid ha någonting tillgänglig och förberedd att äta. Om jag inte har det, har jag ett par "go to" saker som jag kan alltid äta.

Jag gör alla mina lunchar för veckan på söndagar. Frukostar och middagar förbereder jag "on the fly." Därför ar det viktigt att ha hälsosam mat i kylskåpet.

Dagens inlägg kommer handla icke-optimal mat. Mat som du handlar när du är ute, mat som du gör när du inte har mycket tid.

Generellt sätt så är befolkningen för ohälsosam. Jag vet att alla hatar hetsen just nu, men den finns för en anledning. Fikakulturen och den "ta det lugnt" mindsettet som finns hos många av oss har gjort det så att många äter vitsocker ofta, dricker alkohol ofta, röker iband och motionärer väldigt sällan. Well...det leder till problem. Det är inte hetsen som skapar de problemen, det kan jag lätt säga.

Jag har flera kunder som kommer in dock och är ganska oroliga för saker de inte behöver vara och tror att man behöver vara väldigt sträng för att vara hälsosam. Bara för att vara hälsosam och ha en normal vikt(inte för att se speciellt tränad ut) behöver man endast vara aktiv och hålla sig ifrån ett par saker överhuvudtaget. För de flesta, är en hälsosam tillstånd det som är naturligast till de. Det kräver bara regelbunden motion och vanlig kost. Att vara i det tillståndet som dagens samhälle är i krävs arbete.

Det som är viktigt för de allra flesta är att de städar upp sin kost. Jag har tyvärr ganska många människor som äter kakor och bageriprodukter 3ggr i veckan som är rädda att äta frukt istället: "Men är inte frukt jättedåligt? Är inte frukt socker jättedåligt?"

Nej mina vänner, inga någonsin blivit tjock av att äta frukt. Det kanske har gjort en dålig situation sämre, men det har aldrig skapat en dålig situation i första början. Först bry dig om kakor och bageriprodukter, sedan kan vi börja snacka frukt och kolhydrat minskning.

Du kan alltid äta så mycket frukt du vill nästan om resten av din kost inte är fylld med processade kolhydrater och hög fett.

Jag köper alltid två typer av ris. Klart jag föredrar fullkorn, men om jag inte har tid kommer inte vit döda mig, speciellt om jag har grönsaker med för att minska det totala Glycemic Load, som det kallas för.



Lax. Hur lätt som helst att äta "on the go." Köp en hundra gram paket från vilken mataffär som helst och ät vart som helst. Köp alltid kallrökt och inte gravad(det är sockrad).


Jag har alltid en grönsaks ersättning både hemma och på jobbet. Väldigt viktig. Vår grönsaksnivå är ganska långt ifrån där det behöver vara. Blanda det med en flaska rå saft(igen, jag är inte rädd även för fukt jus med tanken på hur resten av min kost ser ut) och jag har en ganska bra "pick me up" när jag kör en kund:




Jag var på en middag nyligen och de frågade vad de var som var viktigast mat mässigt och för den vanliga människan är det att få ner konsummationen av det totala skräpet. Max 1 dag i veckan, men 1 dag varannan vecka är snarare mitt råd. Ingenting skräpigt på de andra dagarna. Det lämnar er med bokstavligen all mat som ni älskar. Allt vad ni vill ha, nästan i vilka mängder ni vill ha.

Det enda som behöver för att inte äta skräp är att ni äter ungefär så mycket annat mat som ni behöver.

Jag äter i princip aldrig vit socker(medvetet), vit bröd, pasta....osv och använder knappast ett gram av disciplin för att inte göra det. Varför, för att jag har kvar allt annat som ändå tycker mer om: kött, grönsaker, frukt, potatis, ris, allt möjligt. Jag är lite strängare med de andra matreglerna, men det kan vi ta en annan gång. Först ät normal.




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…