Fortsätt till huvudinnehåll

Dykning på Tobago

Hemma från Tobago!

Jag hade flera positiva upplevelser där. Den första jag skulle vilja berätta om är dykning. Jag har haft ångest kopplad till att vara undervatten sedan jag var barn. Vet inte riktigt varför. När jag var 19 år hade jag mitt första panik anfall när jag försökte snorkla i havet. Jag visst inte att min ångest var så kraftig.

Jag bestämde mig att det var dags att komma över det. Jag bokade en "glass bottom boat tour" där vi skulle snorkla mot slutet. Det lät perfekt. Man fick hålla i en rep. Jag var fortfarande nervös. Det var första gången sedan jag var 19 jag hade försökt snorkla. Mitt mål var att ta 3 andetag. Jag klarade två ganksa lätt men det verkade finnas en gräns vid tre. Jag lyftade huvudet ur vattnet och tog av mig masken för att lugna ner och andas flera gånger men efter en del försök gick det.

Min mamma bestämde sig att komma ner och hälsa på när jag var där. Hon ville snorkla. Vi gjorde samma sak igen. Den gången var det mycket lättare och jag kände mig nöjd.

Men universum hade andra tankar. 



(människan bredvid är inte min mamma)


Jag gick förbi ett ställe(som en kund till mig hade faktiskt föreslagit..hi Lisa) som kallas för Frontier Diving och tjejen som jobbade där kom ut, frågade mig om jag ville dyka och jag svarade ja(lyssna när Gud talar, tack). 

Nästa dagen var jag där. Det var två instruktörer och min var väldigt bra. Jag kom upp till ytan flera gånger pga av ångest. Hon såg att jag hade problem och tog an mig själv medans den andra mindre erfaren instruktör tog den andra deltagaren som klarade sig bättre än vad jag gjorde.

Det började med att hon bad mig att ligga bak på vattnets yta och drog mig till ett nytt ställe. Sedan, sade hon att vi skulle dyka där istället och att jag skulle bara tänka på att andas. Jag skulle glömma allting annat som vi skulle göra som handsignaler och andra övningar.

1. Hon gav mig ett mål: att andas. Det var en lättnad.

När vi dök såg jag en fin korallrev, mycket fiskar, och allt annat. Jag andades.

2. Hon fick mig att titta bort.

Både saker hon gjorde stämde väldigt väl med all min erfarenhet som PT. Det bekräftade också vikten av att använda de här taktiken.

Människor klarar en sak i taget. När de är rädda är två eller flera saker samtidigt mycket för mycket. När människor verkar fortfarande inte få till det med bara en sak i taget, leda bort deras uppmärksamhet och uppnå målet medan de inte tittar. Det är någonting jag använder mig av hela tiden i mitt yrke.

När vi var klara kände jag mig ganska nöjd. Hon frågade om jag ville komma tillbaka nästa dagen dock för att prova igen.  Jag trodde faktiskt att jag var klar. Jag tänkte på det ett tag och frågade mig själv om jag var fortfarande rädd. Svaret var ja. Så jag bokade mig.

Resten av dagen mådde jag riktigt konstigt. Huvudet kändes konstig i mellan örona.

Dagen efter gick jag tillbaka ditt och hade en underbar dyk. 35 minuter under vattnet. Det enda problemet som gjorde mig komma upp ett par gånger var att jag fick så mycket gegga i halsen. Till slut, började jag spotta i min andningstub. Hon sade att jag fick göra det.

Dyket var lyckad och vi var klara. Jag var nästan helt bekväm hela den tiden. När vi var klara däremot behövde jag verkligen spotta ut det jag hade i halsen. Jag spottad blod. Jag spottade blod för de nästa 10 minuter och sedan hade det i halsen och näsan resten av dagen. Vet inte exakt varför.


Kan det vara så at min ångest kom ifrån en känsla som varnade mig om en för trång örkanal, tex?


-Paul


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…