Fortsätt till huvudinnehåll

Det bästa sättet att gå framåt

Det finns ett sätt som är mer effektiv än andra. Allting är inte grå. Min bakgrund har lärt mig det. I USA var jag nästan desperat för mer grå, nu i Sverige är jag ännu mer desperat för mer svart/vitt.

Jag har funnit att det finns ett sätt att gå framåt som är bättre än andra. Det är både snabbare och mer hållbart.
 
 


Jag gjorde Turkish Get Ups med en kund en gång och fick en ide: att den här övningen ändrar hans hjärna och hans kropp. Det ändrar hans sätt att gå framåt. Istället för att gå framåt i ett stort steg eller många mikrosteg kommer han börja gå framåt i takten av den här övningen-lagom stora steg, lagom många. Hans hjärna kommer börja kategorisera saker i annorlunda storlek grupperingar nu. När man gör det bottom up tränar man sig att fokusera också.

Sedan den dagen har den tanken återkommit till mig många gånger. Jag kan hjälpa människor ännu mer på det här sättet än vad jag kan med vanliga övningar. Jag kan hjälpa de på ett sätt som de inte ens förstår att jag hjälper de på. Jag kan komma åt det riktiga problemet, vilket är mentalt, inte fysiskt.

Männen i Sverige mår dåliga på grund av det sättet de går framåt. Med det sagt, den praktiska anledningen de mår dåliga är på grund av den Svenska social/politiska miljön: de är hämmade. De samma männen kunde flytta till USA och må betydligt bättre bara på grund av att de är tillåtna at vara sig själva där. De här övningarna eller aktiviteter har den tydligaste effekten på specifikt männen.

I Tobago letade jag efter sätt att träna människor utan att de visste att de blev tränade. Jag hittade en om inte två.



När man rider häst, rider man alltid i rätt takt. Man går alltså framåt i rätt takt. Jag kan känna igen den takten nu. Det är det samma som turkish get up...man går framåt i perfekt hastighet oavsett hur snabbt eller långsamt man gör det-så länge man tar alla steg. Oavsett hur snabbt eller långsamt hästen går, är man i rätt takt. Dessutom leder man hästen också vilket betyder att du lär dig att leda i perfekt takt. Jag vet inte om det är för att den går på fyra ben istället för två eller vad, men det är perfekt.


Dykning är ett annat sätt att hjälpa män. Dock på ett annorlunda sätt. Det hjälper att hålla dig fram, inte att gå framåt. Det hjälper att hålla dig på din gräns/peak. När man är undervattnet så finns det ingen lätt utväg. När saker händer behöver du hantera de där och då utan att simma upp till ytan(alltså att ta baksteg). Som tex: när vatten går inne din mask, behöver du ta bort det medan du är undervatten.





Man går också fram på ett perfekt sätt när man klättrar. Igen, går man på fyra ben(armar som ben). Bilden på botten är klättring på en peg board, alltså bara armar, men det följer fortfarande samma koncept: uppåt i rätt takt, steg för steg. Jag klättrade nyss och jag märkte, utan att jag tänkte på det, hur jag på mataffären tog ut alla mina varor från korgen på ett mer kontrollerat sätt än vad jag brukar göra. Det kunde bara ha varit att jag var ganska trött, men jag kände inte det, utan jag kände kontroll.

Det är perfekt när man gör björn kryp. Det är hur man går framåt: man kan göra det snabbt eller långsamt, men så länge att man tar alla steg, gör man det rätt.



Det är de sakerna som verkligen har potential att ändra människor och hjälpa de på ett dramatiskt sätt. De vanliga övningarna är mycket bra för specifika problem som behöver lösas, men de här övningarna eller aktiviteter löser de problemen plus en mängd av andra problem inte relaterat till det fysiska kroppen. Den ärliga sanningen är att de hjälper alla människor, men det är männen som resultaten är mest tydliga med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cook your biceps!

A lot of my guys have arm issues and I am sure it is the same for a lot of trainers. Biceps work is fun to do and, contrary to what a lot of modern day trainers still believe, direct bicep work is necessary. It used to be that people would let their clients' heavy back work take care of their biceps as well, but I have only found that to be a failure in all of my clients, maybe because of the first major point I make in this article(see below). For us drug free, health focused trainers, it is important to have as much information as possible at our disposal so we can get whatever edge we can. So, without further ado: let's cook the biceps!

The area of the body that you think of as the biceps, the front of the upper arm, has three main functions. The issue is that the primary function of the biceps might not be what you think it is. Upon researching for this article, I learned that there is a considerable amount of disagreement on the subject of whether or not the biceps primar…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

The Perfect Butt

This subject contains within it one of my pet peeves: people searching endlessly for the right exercise to build their butts.

The glutes are the biggest muscle group in the body and absolutely critical to your well being. If it is hard to find an exercise that really works yours, then something is wrong, unfortunately. That'd be like someone having a hard time finding an exercise that works their heart or something. It just shouldn't be that difficult. It happens to be the case for a lot of people out there though, and it just so happens that it is an easily resolvable issue for most of them. 

This brings me to my first point: make all of your leg exercises more glute dominant by plugging of some of your energy leaks.
I feel compelled to inform you that the primary reason the glutes are not developed in most people is because of inactivation which is the result of core instability and recipricol inhibition, which is when a muscle group is recieving less signal from the brain and…