Fortsätt till huvudinnehåll

5 tips för er som vill jobba med Personlig Träning.

Jag läste en artikel av en av mina förebilder, Eric Cressey, idag om vad man behöver för att göra bra karriär i fitnessbranschen. Du kan läsa den här: http://www.ericcressey.com/career-capital-fitness-industry-2.

Jag har sett PTs komma och gå. Man kan se vem som att kommer stanna kvar och vem som kommer gå.

1. Gör det på heltid. PT är till den högsta grad ett heltidsyrke som blir ett deltidsyrke. Ibland är det ett deltidsyrke som blir ett heltidsyrke. Det är aldrig bara ett deltidsyrke. Mitt generella förslag är att bara göra det om du ska göra det på heltid. Det har tagit de allra flesta bra PTs 10+ år av heltidsarbete att komma dit de är, dvs en kundbas som forsätter att bli större utan någon marknadsföring. Nuförtiden är stora gymkedjor med bra kundbas generellt bara intresserade av att anställa heltidare.

2. Bli helst kund hos någon. Vem är de mest kända coacherna just nu? Mike Boyle. Eric Cressey. Todd Durkin. Gray Cook. Alla säljer program eller iallafall mycket information online. Bli kund. De mer eller mindre bara utseendefixerade coacherna/PTs/Fitness profiler är oftast knappt ekonomiskt lönsamma och behöver göra mycket ohållbart för att hålla sig i limelighten.

Jag var nyligen på Perform Better i Chicago. Jag köpte med mig mycket saker.



3. Skapa resultat i alla grupper av människor. Det är det som skiljer PTs från varann. I alla åldrar, båda kön, i svåra människor, i lata människor, i människor med mycket annorlunda bakgrund än dig. Skapa resultat. De PTsarna eller coacher som är på topp år efter år är de som skapar flest resultat för de flesta människor.

Sist, resultat är oftast ett samtal ifrån, inte ett pass ifrån, vilket leder mig till punkt #4.

4. Lär dig att kommunicera effektivt. Både för att instruera och att ta de samtalen som behövs tas för att fortsätta få resultat. De samtalen man behöver ta är pinsamma ibland. TEX: ungefär 75% av mina kunder ger upp för lätt, medans ungefär 25% av mina kunder är så desperata efter resultat att jag inte ens kan inte vända ryggen mot de i en sekund utan att de gör någonting konstigt. De här är oftast tecken på djupare problem i deras liv och tar ofta mer än ett samtal att kommer ner till botten med.

Eftersom det första samtalet inte fungerade och du ser din egen bekvämlighet och din lön beror på att du reder ut situationen är det andra, tredje, och fjärde samtalet oftast lite jobbigare. Det är upp till dig att skapa de resultat oavsett vad som krävs, så om du ser ett problem med karaktären eller personligheten av människan du jobbar med, kommer du behöver reda ut det, vilket leder mig till punkt #5.

5. Ta ansvar över allt. De flesta PTs som har det riktigt tufft med sina jobb har insett att det inte går att påverka människors liv utanför gymmet och därför bara fokuserar på deras tid i gymmet med klienten. De har redan förlorat tyvärr. Livstilsförändring hör till yrket, fast än det inte är en formell del av yrket. Era klienters liv kommer så klart påverka deras resultat mer än vad deras tid i gymmet gör. Därför, om du ska lyckas med PT måste du ta en del ansvar över det också. Ibland, en hel del.

Tips: Ändra en sak i taget. Aldrig mer. En ny studie visar att människor som försöker att bryta en dålig vana kan lyckas upp till 80% av tiden, men när de försöker att bryta två dåliga vanor samtidigt sjunker den siffran ner till nästan noll. Det stämmer med all min erfarenhet som tränare. Inte en enda gång har jag haft en kund som har lyckats sluta röka tex och tappa vikt samtidigt, utan att de går tillbaka till rökning inom ett år. (klassisk exempel).

Jag ber faktiskt människor att inte försöka sluta röka tills de är mer eller mindre helt bekväma med deras nya träningsliv.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cook your biceps!

A lot of my guys have arm issues and I am sure it is the same for a lot of trainers. Biceps work is fun to do and, contrary to what a lot of modern day trainers still believe, direct bicep work is necessary. It used to be that people would let their clients' heavy back work take care of their biceps as well, but I have only found that to be a failure in all of my clients, maybe because of the first major point I make in this article(see below). For us drug free, health focused trainers, it is important to have as much information as possible at our disposal so we can get whatever edge we can. So, without further ado: let's cook the biceps!

The area of the body that you think of as the biceps, the front of the upper arm, has three main functions. The issue is that the primary function of the biceps might not be what you think it is. Upon researching for this article, I learned that there is a considerable amount of disagreement on the subject of whether or not the biceps primar…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

The Lion and the Slave Pt2: Coaching forward

So what do you do when you don’t have anything holding you back anymore? That whole segment on coaching backward was meant to get rid of things holding you back. Well...then you move forward.

Prior to beginning though, I feel compelled to tell you that there is a “coaching backward”  because people’s forward movement, the way they reach their goals, isn’t that great. They cause some problems and then they have to go back and fix them before they can move forward again. So, we want a way to move forward that is going to get us as much in the way of results as possible while causing as little problems as possible. That’s where traditional coaching comes into play. 

Coaching is quite simply a way of conversing, primarily via questions, that helps one person get to the highest truth already within them or in between the two of them. You’ve got a million different options for action, or things that you could do to reach your goal, and you need to know which ones are best. You find the answe…