Fortsätt till huvudinnehåll

5 tips för er som vill jobba med Personlig Träning.

Jag läste en artikel av en av mina förebilder, Eric Cressey, idag om vad man behöver för att göra bra karriär i fitnessbranschen. Du kan läsa den här: http://www.ericcressey.com/career-capital-fitness-industry-2.

Jag har sett PTs komma och gå. Man kan se vem som att kommer stanna kvar och vem som kommer gå.

1. Gör det på heltid. PT är till den högsta grad ett heltidsyrke som blir ett deltidsyrke. Ibland är det ett deltidsyrke som blir ett heltidsyrke. Det är aldrig bara ett deltidsyrke. Mitt generella förslag är att bara göra det om du ska göra det på heltid. Det har tagit de allra flesta bra PTs 10+ år av heltidsarbete att komma dit de är, dvs en kundbas som forsätter att bli större utan någon marknadsföring. Nuförtiden är stora gymkedjor med bra kundbas generellt bara intresserade av att anställa heltidare.

2. Bli helst kund hos någon. Vem är de mest kända coacherna just nu? Mike Boyle. Eric Cressey. Todd Durkin. Gray Cook. Alla säljer program eller iallafall mycket information online. Bli kund. De mer eller mindre bara utseendefixerade coacherna/PTs/Fitness profiler är oftast knappt ekonomiskt lönsamma och behöver göra mycket ohållbart för att hålla sig i limelighten.

Jag var nyligen på Perform Better i Chicago. Jag köpte med mig mycket saker.



3. Skapa resultat i alla grupper av människor. Det är det som skiljer PTs från varann. I alla åldrar, båda kön, i svåra människor, i lata människor, i människor med mycket annorlunda bakgrund än dig. Skapa resultat. De PTsarna eller coacher som är på topp år efter år är de som skapar flest resultat för de flesta människor.

Sist, resultat är oftast ett samtal ifrån, inte ett pass ifrån, vilket leder mig till punkt #4.

4. Lär dig att kommunicera effektivt. Både för att instruera och att ta de samtalen som behövs tas för att fortsätta få resultat. De samtalen man behöver ta är pinsamma ibland. TEX: ungefär 75% av mina kunder ger upp för lätt, medans ungefär 25% av mina kunder är så desperata efter resultat att jag inte ens kan inte vända ryggen mot de i en sekund utan att de gör någonting konstigt. De här är oftast tecken på djupare problem i deras liv och tar ofta mer än ett samtal att kommer ner till botten med.

Eftersom det första samtalet inte fungerade och du ser din egen bekvämlighet och din lön beror på att du reder ut situationen är det andra, tredje, och fjärde samtalet oftast lite jobbigare. Det är upp till dig att skapa de resultat oavsett vad som krävs, så om du ser ett problem med karaktären eller personligheten av människan du jobbar med, kommer du behöver reda ut det, vilket leder mig till punkt #5.

5. Ta ansvar över allt. De flesta PTs som har det riktigt tufft med sina jobb har insett att det inte går att påverka människors liv utanför gymmet och därför bara fokuserar på deras tid i gymmet med klienten. De har redan förlorat tyvärr. Livstilsförändring hör till yrket, fast än det inte är en formell del av yrket. Era klienters liv kommer så klart påverka deras resultat mer än vad deras tid i gymmet gör. Därför, om du ska lyckas med PT måste du ta en del ansvar över det också. Ibland, en hel del.

Tips: Ändra en sak i taget. Aldrig mer. En ny studie visar att människor som försöker att bryta en dålig vana kan lyckas upp till 80% av tiden, men när de försöker att bryta två dåliga vanor samtidigt sjunker den siffran ner till nästan noll. Det stämmer med all min erfarenhet som tränare. Inte en enda gång har jag haft en kund som har lyckats sluta röka tex och tappa vikt samtidigt, utan att de går tillbaka till rökning inom ett år. (klassisk exempel).

Jag ber faktiskt människor att inte försöka sluta röka tills de är mer eller mindre helt bekväma med deras nya träningsliv.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…