Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från maj, 2014

Livet som en PT

Jag jobbar från 9-18 måndag till fredag, 10-17 på söndag. När jag först började, för 12 år sedan, jobbade jag från 6.30 på morgonen till 19 eller 20 på kvällen. Ganska typiskt. Jag gjorde också hälften så många timmar som jag gör nu.

Det som är viktigast om ni är intresserade av att bli en PT är att ni vill lära ut träning. Alla som tränar gillar träning. Det säger ingenting. Du behöver vilja lära ut träning och hjälpa människor nå sina mål. Om jag skulle intervjua en människa skulle jag bli mycket intresserad av att höra om han eller hon gillar att lära ut träning, inte att de själva gillar att träna.

PT utbildningen gör dig mer kvalificerad än alla andra människor på gymmet, men tyvärr inte tillräckligt kvalificerad att bli en framgångsrik PT. Vidareutbildningar och att bli kund hos en annan bättre PT är mycket bra sätt att ta ditt spel till nästa nivå.

En uppfattning, och troligtvis en utbildning, inom kost är nödvändigt för att göra dig en mycket framgångsrik tränare. Resultat är…

Helgen

Helgen kommer bli fullspäckad med aktiviteter. Tjejen springer Stockholm marathon på lördag och kvällen innan ska jag se Metallica spela vid Stockholm Fields. Om du inte har förstått det än, är jag en stor hobbymänniska. Våra jobb behöver vara tillräckligt kul och givande så att vi inte känner att någonting saknas i våra liv, men ändå kommer de flesta av oss göra det...lite grann. Och därmed kommer andra aktiviter.

Jag lyssnar och spelar musik och jag lägger pussel. Tro det eller ej, men att ha hobbys är ett sätt att lura hjärnan att tro att du går framåt i livet. I verkligheten går din hjärna framåt, den utvecklas, men du stannar kvar. Det är ett sätt att göra oss mer nöjda med livet när det står still.

Här är mitt senaste färdiglagda pussel. 9.000 bitar.



Uppdatering

Jag tog det lugnt med träning den här veckan. Gjorde frivändningar varannan dag plus bålarbete och ett par mobilitetsövningar. Att allting jobbar i de proportionerna som är mest avspeglande av vår anatomi är det allra viktigast för vårt välmående. Jag vill inte tjata, men det är det stora målet när det handlar om träning. Mobilitetsövningar kombinerat med bålträning hjälper med det.

Jag går en kurs just nu som kallas för Precision Nutrition. Några av er kanske känner till den. Jag skulle vilja dela med er ett par guldkorn:

1. När vi äter icke-processad mat speglar vår aptit hur mycket vi har ätit och hur mycket vi behöver äta för att bibehålla hälsan. Ju mer syntetisk och processad mat vi äter, desto sämre speglar vår aptit våra behov.

2. 70% av vårt daglig kaloribehov går till saker som inte har med rörelse att göra.

"Balans oavsett"

Hamnade i en diskussion idag med en kund kring rörlighet, stabilitet, och mobilitet. Som regel har vi nästan alltid den totala mängden av stabilitet och mobilitet vi behöver. Vi får nästan aldrig stor brist. Däremot är det väldigt ofta som vi finner stabilitet och mobilitet i ställen där det egentligen borde vara det motsatta. Dvs: kroppen har tagit sin stabilitet och mobilitet där den kunde istället för var det egentligen borde ha kommit ifrån.

Tex: Bålen.

Bålområdet är gjort för stabilitet. Höften är gjord för mobilitet. Fast när bålen blir instabil och rörlig istället, kommer höften ta över jobbet av stabilitet. Det är en ohållbar situation. Det är också slöseri av den största muskel i hela din kropp-gluteus. Men bålområdet behöver stabiliseras.

Såna exempel finns överallt i människors kroppar. När en inte gör sitt, gör en annan det. Problemet är att den andra har faktiskt ett annat jobb. Alla behöver göra sina egna om vi ska må bra.

Men poängen är detta med "balans oavsett.&…

5 träningsriktlinjer

I uppföljning till det sista inlägget, tänker jag skriva ett inlägg om träningens regler.

1. För att få resultat behöver du göra mer arbete idag än vad du gjorde tidigare. De tre mest användbara variablerna är: range of motion eller övningssvårighet, vikt och repititioner.

2. Din kropps arbetsfördelning är den näst viktigaste faktorn för ditt välmående. Styrka i sig är den viktigaste faktorn. Alla muskelgrupper behöver göra deras egna jobb, inga får göra mer än vad de ska göra och inga får göra mindre än vad de ska göra.

3. Bålområdet är gjort för stabilitet, inte rörlighet. Ju mer rörlighet vi ser i bålområdet, desto fler skador(mer ländryggsvärk). Träna bålområdet för stabilitet.

4. Höften är gjord för mobilitet. När bålområdet inte stabiliserar sig själv kommer höften börjar göra det åt den, vilket är slöseri av vår största muskelgrupp: gluteus. Det kallas för en "kompensation."

5. Med mer mobilitet i bröstryggen krävs mindre mobilitet i ländryggen.



Rätt och fel

När jag var yngre hade jag en stark tro på ingenting alls. Inget rätt, inget fel, brukade jag säga. Allting "berodde på." På senare år, och med mer erfarenhet, har jag vänt dramatiskt.

Jag ser att mina kunder är MYCKET mer lika varann än vad de tror. Samt hör jag att "alla behöver träna olika" och att "alla behöver gå olika vägar."

Jag tror på det mindre än förr. Dramatiskt mycket mindre än förr. Om och om igen kommer jag i kontakt med samma problem, både fysiska och livsstilsrelaterade, och om och om igen löser de sig på nästan exakt samma sätt. Fysiska problem kan lösas på överraskande lika sätt. Andra problem, på ungefär samma sätt.

1. De allra flesta människor därute behöver jobba mer med någonting de gillar, inte mindre med någonting de inte gillar.

2. Våra kroppar är orsaken till det allra mesta av vår obekvämlighet, oavsett vilken form vi upplever den i. Många av våra "psykiska problem" är faktiskt fysiska problem som vi upplever som psy…