Fortsätt till huvudinnehåll

Tar du hand om det viktiga?

Jag hade en kund som gjorde bokstavligen allt man kunde göra för att komma i form förutom de sakerna som skulle fungera.

Nuförtiden ser man JÄTTEmycket av allt på gymgolvet. Mobilitetsövningar av alla slag, många olika stretchövningar, många nya styrkeövningar, många olika gymnastikövningar...osv. Bara jättemycket av allt.

Jag använder nästan allting i måttliga mängder i min träning. Jag använder allting med ett syfte.

1. Vissa av våra kroppsdelar är gjorda för stabilitet och vissa är gjorda för mobilitet. När det gäller exempelvis höften och bålen får höften mer mobilitet SEKUNDEN hjärnan får signalen att bålen är stabil. Höften börjar stabilisera(stelna till) bara när bålen inte gör det. När bålen gör det, släpper höften. Det är poängen bakom att göra en lätt båluppvärming innan det tunga benarbetet.

2. 3/4 av alla styrkeövningar därute är variationer av en huvudövning som någon kom på bara för att imponera på en tjej. Inte någonting annat.

3. Jag placerade på andra plats i hela USA i styrkelyft när jag var en tonåring. Jag har fortfarande aldrig haft på mig ett par lyftarskor. Överraskad? Don't be. Knappt någon på någon av mina tävlingar hade det. Svenskar är RIKTIGT prylkåta, otroligt prylkåta. Jag föreslår att ni börjar lyfta några tunga vikter först och köpa alla grejer när ni är redo att ta det till nästa nivå sen.

4. Låg kolhydrat, låg fett, glutenfri, rå, högfett...allt det där, allt kommer i andra hand till mängd. Jag vet att det låter otänkbart för nutidens matintresserade fantaster, men mer och mer visar forskning att kvantiten av mat är det som kommer först, sedan kvaliteten av kostprogrammet. För 20 år sedan var kvantiteten det enda som räknades och det enda människor pratade om var "calories in calories out." Nu vet vi bättre, men det kommer ut en våg av information nu som tyder på att det är fortfarande mängder som gäller-och speciellt när det kommer till människor som ständigt äter för lite och har svårt att tappa kroppsfett på grund av långtids "metabolic damage."

5. Progression av något slag är det enda som behövs för förbättring. Övningsprogression är det viktigaste, därför är det bra att ha en PT, men tid, vikt, och reps progression har så mycket potential att det är sjukt! Använd de. Gå inte efter bara känsla.

Gillar du mina inlägg, kontakta mig! Hoppas att ni har haft en bra dag och vi ses därute på golvet!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Cook your biceps!

A lot of my guys have arm issues and I am sure it is the same for a lot of trainers. Biceps work is fun to do and, contrary to what a lot of modern day trainers still believe, direct bicep work is necessary. It used to be that people would let their clients' heavy back work take care of their biceps as well, but I have only found that to be a failure in all of my clients, maybe because of the first major point I make in this article(see below). For us drug free, health focused trainers, it is important to have as much information as possible at our disposal so we can get whatever edge we can. So, without further ado: let's cook the biceps!

The area of the body that you think of as the biceps, the front of the upper arm, has three main functions. The issue is that the primary function of the biceps might not be what you think it is. Upon researching for this article, I learned that there is a considerable amount of disagreement on the subject of whether or not the biceps primar…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

The Perfect Butt

This subject contains within it one of my pet peeves: people searching endlessly for the right exercise to build their butts.

The glutes are the biggest muscle group in the body and absolutely critical to your well being. If it is hard to find an exercise that really works yours, then something is wrong, unfortunately. That'd be like someone having a hard time finding an exercise that works their heart or something. It just shouldn't be that difficult. It happens to be the case for a lot of people out there though, and it just so happens that it is an easily resolvable issue for most of them. 

This brings me to my first point: make all of your leg exercises more glute dominant by plugging of some of your energy leaks.
I feel compelled to inform you that the primary reason the glutes are not developed in most people is because of inactivation which is the result of core instability and recipricol inhibition, which is when a muscle group is recieving less signal from the brain and…