Fortsätt till huvudinnehåll

Tar du hand om det viktiga?

Jag hade en kund som gjorde bokstavligen allt man kunde göra för att komma i form förutom de sakerna som skulle fungera.

Nuförtiden ser man JÄTTEmycket av allt på gymgolvet. Mobilitetsövningar av alla slag, många olika stretchövningar, många nya styrkeövningar, många olika gymnastikövningar...osv. Bara jättemycket av allt.

Jag använder nästan allting i måttliga mängder i min träning. Jag använder allting med ett syfte.

1. Vissa av våra kroppsdelar är gjorda för stabilitet och vissa är gjorda för mobilitet. När det gäller exempelvis höften och bålen får höften mer mobilitet SEKUNDEN hjärnan får signalen att bålen är stabil. Höften börjar stabilisera(stelna till) bara när bålen inte gör det. När bålen gör det, släpper höften. Det är poängen bakom att göra en lätt båluppvärming innan det tunga benarbetet.

2. 3/4 av alla styrkeövningar därute är variationer av en huvudövning som någon kom på bara för att imponera på en tjej. Inte någonting annat.

3. Jag placerade på andra plats i hela USA i styrkelyft när jag var en tonåring. Jag har fortfarande aldrig haft på mig ett par lyftarskor. Överraskad? Don't be. Knappt någon på någon av mina tävlingar hade det. Svenskar är RIKTIGT prylkåta, otroligt prylkåta. Jag föreslår att ni börjar lyfta några tunga vikter först och köpa alla grejer när ni är redo att ta det till nästa nivå sen.

4. Låg kolhydrat, låg fett, glutenfri, rå, högfett...allt det där, allt kommer i andra hand till mängd. Jag vet att det låter otänkbart för nutidens matintresserade fantaster, men mer och mer visar forskning att kvantiten av mat är det som kommer först, sedan kvaliteten av kostprogrammet. För 20 år sedan var kvantiteten det enda som räknades och det enda människor pratade om var "calories in calories out." Nu vet vi bättre, men det kommer ut en våg av information nu som tyder på att det är fortfarande mängder som gäller-och speciellt när det kommer till människor som ständigt äter för lite och har svårt att tappa kroppsfett på grund av långtids "metabolic damage."

5. Progression av något slag är det enda som behövs för förbättring. Övningsprogression är det viktigaste, därför är det bra att ha en PT, men tid, vikt, och reps progression har så mycket potential att det är sjukt! Använd de. Gå inte efter bara känsla.

Gillar du mina inlägg, kontakta mig! Hoppas att ni har haft en bra dag och vi ses därute på golvet!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

How the Body Works

This is a quick primer on how the body works so you can use that information to get more results in the gym.

Every muscle has a specific function(or a couple). That function is determined by its two end points. Its only job is to shorten the distance between those two end points.

Every muscle and muscle group has a general function. When the distance between those two end points is shortened, you achieve a goal/do a job.

For instance: the core is a group of muscles in the midsection of the body. All of their specific functions are to shorten the distances between their end points. In conjunction, their general function is stabilization. The core is made for stabilization. Some movement, but little.

Sometimes muscles don't do their jobs. That is a problem. If there wasn't a back-up system for that, we would be paralyzed in those movements where the muscle(s) was not doing its job. Fortunately, there is a back-up system. It's called compensation. Compensation is when a muscl…

The Lion and the Slave: Coaching Backward

"I was at [the] top of my game when I was in combat....To me, it's a little distressing to realize I was at my best doing something as terrible as war."-Robert Rheault US special forces. *source at end of article 
That PBS Vietnam war documentary re-confirmed my now strong beliefs about the subject I have written about below: forgiveness. A lot of those guys mix up some very good feelings with some very bad things. That causes problems later in life and requires a process similar to the one I am suggesting in this article. 
There are two well known kid's stories that represent the theme of this blogg article very well: the Lion and the Slave, and the Pea and the Princess. The idea is that you have to get rid of the bad, not just keep focusing on the good. "Repentence and forgiveness" is what it is called in old world talk, but is really the process of learning from, getting to the truth, and letting go of. 

You are limited by your beliefs. Your beliefs come…

Comfort Deficit

I was talking to my client the other day about Israel and Mexico and later thought of Hiroshima. This is a sensitive issue obviously but it relates to a problem I see in coaching in a broader sense.

Generally speaking people asking too much of their peers, clients...etc. When there is conflict, people are demanding changes that leave the other parties involved too uncomfortable. People have to feel good and are going to find ways to continue to do it. People are not going to have their sense of well being threatened for long.

In regards to coaching, you can't ask your client to do things that are uncomfortable, not replace that source of comfort, and expect them to succeed long term. Either the change has to be be small and singular in nature, the results of the change have to feel better than before, or something else has to be added back into the picture to get them feeling good again. That's good coaching. It's also what works. Nobody's ever going to be successful b…