Summa sidvisningar

onsdag 16 april 2014

Tar du hand om det viktiga?

Jag hade en kund som gjorde bokstavligen allt man kunde göra för att komma i form förutom de sakerna som skulle fungera.

Nuförtiden ser man JÄTTEmycket av allt på gymgolvet. Mobilitetsövningar av alla slag, många olika stretchövningar, många nya styrkeövningar, många olika gymnastikövningar...osv. Bara jättemycket av allt.

Jag använder nästan allting i måttliga mängder i min träning. Jag använder allting med ett syfte.

1. Vissa av våra kroppsdelar är gjorda för stabilitet och vissa är gjorda för mobilitet. När det gäller exempelvis höften och bålen får höften mer mobilitet SEKUNDEN hjärnan får signalen att bålen är stabil. Höften börjar stabilisera(stelna till) bara när bålen inte gör det. När bålen gör det, släpper höften. Det är poängen bakom att göra en lätt båluppvärming innan det tunga benarbetet.

2. 3/4 av alla styrkeövningar därute är variationer av en huvudövning som någon kom på bara för att imponera på en tjej. Inte någonting annat.

3. Jag placerade på andra plats i hela USA i styrkelyft när jag var en tonåring. Jag har fortfarande aldrig haft på mig ett par lyftarskor. Överraskad? Don't be. Knappt någon på någon av mina tävlingar hade det. Svenskar är RIKTIGT prylkåta, otroligt prylkåta. Jag föreslår att ni börjar lyfta några tunga vikter först och köpa alla grejer när ni är redo att ta det till nästa nivå sen.

4. Låg kolhydrat, låg fett, glutenfri, rå, högfett...allt det där, allt kommer i andra hand till mängd. Jag vet att det låter otänkbart för nutidens matintresserade fantaster, men mer och mer visar forskning att kvantiten av mat är det som kommer först, sedan kvaliteten av kostprogrammet. För 20 år sedan var kvantiteten det enda som räknades och det enda människor pratade om var "calories in calories out." Nu vet vi bättre, men det kommer ut en våg av information nu som tyder på att det är fortfarande mängder som gäller-och speciellt när det kommer till människor som ständigt äter för lite och har svårt att tappa kroppsfett på grund av långtids "metabolic damage."

5. Progression av något slag är det enda som behövs för förbättring. Övningsprogression är det viktigaste, därför är det bra att ha en PT, men tid, vikt, och reps progression har så mycket potential att det är sjukt! Använd de. Gå inte efter bara känsla.

Gillar du mina inlägg, kontakta mig! Hoppas att ni har haft en bra dag och vi ses därute på golvet!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar